Kammarmusik i förskolan

Ladda ner PDF

 

Kammarmusik i förskolan

 

-En pedagogisk konsert- och musikkurs för barn 5-9 år. (förskola, förskoleklass, åk 1-3)

 

Klassisk musik är grunden för vår tids västerländska musik. Om man tränar på att lyssna och förstå den får man också nycklarna till all annan musik.

 

Kammarmusik i förskolan är ett musikprojekt där vi har som mål att lära barnen att tycka om att lyssna på och få kunskaper om klassisk musik. Vi vill visa hur enkelt det är med musik och att alla kan lära sig. Det handlar bara om att träna.

Vi träffar barnen tre gånger på deras förskola (skola). Vi åker till dem för att fokus ska ligga på musiken. Inga störande yttre element för barnen. Ingen stor utflykt med bussåkning eller andra spännande saker. Det är tillräckligt spännande att det kommer besök till förskolan.

Grunden för all kunskap är repetition. Därför repeterar vi samma konsert tre gånger. Upplevelsen hos lyssnaren skiljer sig åt från gång till gång. Man känner igen musiken eftersom man hört den förut och kommer på så sätt längre in i sin egen gestaltning. Resultatet blir att man helt enkelt tycker mer och mer om det man hör, förutsatt att musiken är av hög kvalitet både i komposition och framförande.

 

Upplägg i detalj:

 

Första träffen på förskolan

Vi börjar med att presentera oss och våra instrument och förklarar enkelt hur man gör när man spelar flöjt och gitarr. Alla får testa att blåsa och att röra på fingrarna. Sedan spelar vi en kort konsert, ca. 15-20 min, och ger barnen ledtrådar till hur de kan lyssna, eller snarare vad de kan lyssna efter. Låter musiken snabbt, långsamt, ledset eller glatt. Alla får tycka något och vi är noga med att det finns inga rätt eller fel i detta. Ingen prestation. De får också blunda när de lyssnar och vi pratar om hur de upplever skillnaden i detta.

Till ett musikstycke får alla i uppgift att tänka på ett djur. Det är ganska spännande för då blir det tydligt att det inte finns något facit i tolkningen av musik. Barnen tänker på alla möjliga djur: Katter, kaniner, ormar, dinosaurier, ankor, möss, kossor och elefanter. Alla lyssnar på samma stycke men ändå framkallar det så många olika bilder/tolkningar.

Till träff nr. två får de en läxa, att på papper gestalta det de upplevt under vår första konsert.

 

Andra träffen på förskolan ca. två veckor senare

 

Vi inleder med att titta på alla målningar som barnen gjort och pratar lite kring dem. Det är många teckningar med musik som flyger omkring och många bilder på oss när vi sitter med våra instrument. Sedan repeterar vi samma konsert som gången innan och barnen är snabbt med på att de ska tycka något om hur det låter.

Vi lägger till ett moment i gestaltningsövningen. De får välja bilder från en tavla som de tycker passar till musiken vi spelar. Låter musiken som en häst som galopperar eller som en snigel som kryper eller är det natt kanske.

Vi visar hur noter fungerar och lär barnen stamtonerna: A, B, C, D, E, F & G. Sedan får alla välja en ton och vips har vi en melodi. Vi spelar melodin och visar att man enkelt kan variera genom att spela den som en långsam, eftertänksam låt eller som en snabb och mera hurtig variant.

Vi kommer överens om vad låten ska heta och därigenom bestäms det vad stycket ska handla om. En tolkning helt enkelt.

 

Tredje träffen på förskolan ca. två veckor senare

 

Återigen börjar vi med att titta på bilder från förra gången. Många barn ritar noter på sina teckningar och blir inte ett dugg förvånade när vi improviserar fram en melodi efter deras anvisningar. Det är verkligen roligt. Sedan repeterar vi i stort sett samma konsert som gångerna innan. Skillnaden är att nu har vi bytt ut några stycken och förlängt några. Eftersom barnen vid det här laget nu vet att de ska lyssna på musiken och tänka på om det antingen låter snabbt, långsamt eller tänka på vilken bild de tycker passar så tar de till sig den nya musiken på ett helt annat sätt än t.ex. när vi sågs första gången.

Skillnaden är ganska påtaglig i hur de lyssnar på och tar till sig ny musik första gången vi sågs och hur de lyssnar på den nya musiken nu den tredje träffen. Nu är de mer förberedda. Nu har de tränat sig i att lyssna.

Vi har också gjort en rytm och skrivit en text till melodin vi gjorde förra gången och vi sjunger den tillsammans.

De får nya sin låt på noter och många blir lite stolta när det går upp för dem att det är deras låt som de varit med och gjort. Alla barnen får också ett diplom för genomförd musikkurs.

 

Projektet har genomförts i omgångar sedan Vt-2012

 

Bokning, pris eller annan info kontakta Joakim Lundström:

joakim(@)hagamusikproduktion.se

070-643 58 98

 

Kammarmusik i föskolan produceras av Haga musikproduktion med stöd från Kulturrådet, Stockholms län och Stockholms stad.